Å reise med barn til Thailand

Rayavadee Resort Krabi

“Mamma, jeg gleder meg så fælt at jeg ikke klarer å sove! 5-åringen sperrer øynene vid åpne i mørket. Dagen etter skulle vi nemlig til Rayavadee Resort i Thailand, og tvillingene har vært som spente fjær den siste uken. Når jeg kikker inn til henne ti minutter senere sover hun – med reisesekken ferdig pakket og klar ved siden av seg i senga. Vi har veid frem og tilbake om vi skulle reise eller ikke. Å ta med oss to egenrådige femåringer til et av Thailands ledende hotell med totalt fem reiseetapper, fra vi låser døra hjemme til vi sjekker inn på hotellet…

Det var to jublende tvillinger, og to litt mer usikre foreldre som sjekket inn på Thai Airways direktefly fra Oslo til Bangkok midt på dagen etter. Vi tok sikte på å omstille jentene til at det var “helt normalt” å gå av flyet og starte en ny dag klokken halv syv lokal tid, men klokken halv ett om natten i “hjemme tid”…  Det gikk over all forventning! Vel utstyrt med fornuftig snacks (med lite sukker), små forskyvninger på faste holdepunkter som måltider og tannpuss – og ikke minst; en Ipad fylt opp med favorittfilmer i alskens rosanyanser, kom vi oss gjennom reisen med to små uten sutring og krangling.

Rayavadee Resort

Vi ankommer hotellet og sjekker inn. Rayavadee ligger omkranset av vakre strender og tett tropeskog. Selv om hotellet ikke var et utpreget barne- og familie hotell, så var det ideelt for våre behov.

Gjennom flere år i Paradisreiser har jeg opplevd mange varianter av den tradisjonelle barneklubben

Her hadde de i stedet to daglige aktiviteter på en time av gangen. Akkurat passe for en liten pust i bakken for de voksne og en solpause for de små. Ellers var det ikke noe problem å gjøre aktiviteter sammen som familie. Vel utstyrt med sol-faktor 50 og redningsvester padlet vi avgårde i kajakk for å utforske de mange flotte klippesteinsformasjonene og hulene.

Utflukter

Vi dro også på utflukt til Hong Island som ligger ca. 30 minutters båttur fra Rayavadee. Der nøt vi vakker natur, øde paradisstrand og en flott lagune som kun kan nås ved lavvann. Jentene koste seg stort, og ble venn med en globetrotter fra USA som reiste jorden rundt på 80 dager. Et veldig spennende bekjentskap for oss voksne også.

En utflukt på 2,5 timer var perfekt tidsaspekt for femåringene. Frisk frukt, kjeks, vann og iPad reddet oss fra kjedsommelighet når det ble for mye “senic route” for de små, men som vi voksne nøt.

Lek og moro

Etter noen dager på hotellet var tvillingene adoptert av mesteparten av hotellets stab. De praiet selv golfbil til bassenget med den største selvfølgelighet, satte seg foran med sjåføren og snakket i vei. Bortsett fra tall, farger og “icecream please” er jentenes engelsk ordforråd meget begrenset, vi var litt usikre på hvordan de ville agere med andre barn på et internasjonalt hotell, men det viste seg fort at i en alder av fem så er ikke “språkbarriere” noen barriere i det hele tatt. Den ene dagen satt jeg bergtatt og observerte en fin gjeng i barnebassenget. Mine to norske jenter, en jente fra Russland og to gutter fra Korea i full lek. Bablet i vei på hvert sitt språk, pekte og viste etter beste evne. Klart det går!

Perfekte familiedestinasjon!

Konklusjonen av denne reisen er at det å reise med barn er absolutt en flott opplevelse! Man må selvfølgelig legge opplevelsetrangen på et litt annet nivå enn når man er på voksenferie, men man får likevel en aktiv ferie med mye lek, glede og latter.
Jeg har stadig tatt meg selv i å smilende observere hvilke små ting som blir store i barnas verden; blomster, insekter og dyr har skapt forundring og nysgjerrighet. Aktiviteter, strand- og badeliv har skapt kreativitet og mestringfølelse, og aller viktigst – ferie og tid til hverandre har skapt lykkefølelse for oss alle!

Ti netter var en flott lengde på oppholdet,  da rakk vi akkurat å bli mette på både restaurantmat og strandliv, og vi var klare for å komme tilbake til hverdagen.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.

Planlegg din drømmereise

Vi legger vekt på god kunnskap og personlig service. Våre dyktige reisekonsulenter besøker våre destinasjoner og bosteder jevnlig. Du reiser trygt når Paradisreiser står som arrangør!